HAKUKONEOPTIMOINTI

Miksi hakukoneoptimointi on tehokasta?

Google on ylivoimaisesti maailman suosituin hakukone. Sen markkinaosuus maailmanlaajuisesti kaikista hakukoneista vuonna 2018 on vaatimaton 92%. Suomen rajojen sisällä tehtyjen hakujen vastaava luku on 97%. Yritykselle on siis elintärkeää löytyä Googlesta ja näkyvyyteen voidaan vaikuttaa hakukoneoptimoinnin avulla. Ja tähän lisätään vielä se, että lähes 90% hakijoista katsoo vain ensimmäisen hakutulossivun. Eli jos yritys haluaa näkyä ulospäin, on ensimmäinen tavoite olla tällä sivulla.

Hakukoneet toimivat tiettyjen lainalaisuuksien mukaan. Googlen algoritmit ja tekoäly paranevat ja kehittyvät jatkuvasti. Google arvioi internetin sisältöä suhteessa siihen, mitä ihmiset hakukoneen kautta etsivät ja pyrkii näyttämään hakijalle parhaan mahdollisen ja osuvimman sisällön.

Miksi hakukonenäkyvyyttä kannattaa parantaa?

Uskottavuus

Orgaanista hakutulosta pidetään yleisesti luotettavampana ja relevantimpana kuin maksullista mainosta

Pitkäaikasia tuloksia

Pitkäjänteisellä työllä saavutettu korkea hakutulosnäkyvyys ei myöskään nopeasti romahda tuloksissa alas päin

”Ilmaista” näkyvyyttä

Orgaaniset sivulle ohjaukset eivät maksa yritykselle mitään.

Ilmainen heittomerkeissä siksi, että ilman panostusta ei hakutuloksissa nousta.

Myynnin kasvu

Olemalla näkyvillä, kun asiakas etsii paikkaa, josta ostaa tarvitsemansa tuote tai palvelu ja mitä yrityksesi tarjoaa, saavutetaan sivustolle liikennettä ja sitä kautta myös kauppaa.

Hyvä ja relevantti sisältö ohjaa sivustollesi päätynyttä asiakasta ostamaan tarjoamasi palvelun tai tuotteen.

 

Parantaa tuloksia myös muissa markkinointikanavissa

Hakukoneoptimaaliset verkkosivut toimivat myös markkinoinnin materiaalina.

Kun mainosten laskeutumissivut (Landing Page) on optimoidut ja hakutermit huomioonottavia, saavutetaan myös sinne ohjaavilla mainoksilla parempia tuloksia.

 

Mitkä tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen?

Avainsanat

  • Tärkeää tietää millä hakutermeillä palveluitasi etsitään sillä niillä teidän pitää näkyä
  • Sisältöjä kannattaa miettiä hakutermit silmällä pitäen
  • Kaiketi pysyvin asia hakukoneoptimoinnissa

Linkit

  • Googlelle on tärkeää, että yrityksesi sivustolle linkataan muilta sivustoilta
  • Mikäli muut sivustot ohjaavat yrityksesi sivulle, henkii se hakukoneelle sivustosi luotettavuutta

Sisältö

  • Sisältö sivustolla on kaiken a ja o
  • Tärkeintä hakukonenäkyvyyden kannalta on, että sisältöä tuotetaan sivustolle tasaisesti
  • Sisällöt ovat hyvä keino nostaa hakutermien näkyvyyttä Googlessa
  • Huonosti tehdyillä sisällöillä voi olla jopa negatiivinen vaikutus asiakaskokemukseen

Sivuston tekninen toteutus

  • Sivuston teknisen toimivuuden mittaamiseen on lukuisia eri ilmaisiakin verkkosovelluksia
  • Tarkoittaa käytännössä sivuston luettavuutta, nopeutta ja sisällön osuvuutta hakutermiin nähden

Sometilit

  • Yrityksen hyvällä tasolla oleva someaktiivisuus eri kanavissa on nykyään keskeisessä osassa hakukoneoptimointia

Hakukoneoptimonti on prosessi, ei suoritus. Jotta hakukoneoptimointi on tehokasta, sen täytyy olla jatkuva prosessi ja yleensä tehokkain keino on aloittaa säännöllinen sisällön tuottaminen sivuille. Tarkasteluväliksi sille, että saavutetaanko optimoinnilla haluttuja tuloksia kannattaa asettaa viikkojen sijaan kuukausia.

SEO-mittarit

Kävijämäärät ovat helpoin ja loogisin mittari mitata optimoinnin onnistumista. Liian sokeasti ei kuitenkaan kannata tyytyä pelkästään kävijämäärien tuijotteluun, kävijämäärät kun eivät suoranaisesti yrittäjän lompakkoon euroina kolise. Kuten kaikilla muillakin panostuksilla yrityksen näkyvyyteen, hakukoneoptimoinnin tavoite on myynnin lisääminen, joko suoraan tai välillisesti. Mikäli kävijämäärät kasvavat, mutta myynti ei, täytyy arvioida mihin asiakkaan ostoprosessi katkeaa. Tähtäävätkö sivuston sisällöt myyntiin? Onko ostaminen tehty helpoksi? Hyvin rakennettu sisältö ja sivuston rakenne kiihdyttävät asiakkaan ostopäätöstä osaltaan. Huonolla, huonosti kirjoitetulla sisällöllä voi olla jopa päinvastainen seuraus.

Eri markkinointikanavien seurantatyökalujen ollessa kunnossa verkkosivuilla, saadaan lisääntyneellä liikenteellä myös ruokaa Facebookin Pikseliin, mikä mahdollistaa taas henkilökohtaisemmaksi räätälöidyn markkinoinnin Facebookin puolella.

Mitä maksaa?

Kysy tarjous juuri sinun yrityksellesi räätälöityyn suunnitelmaan!